sunnuntai 16. marraskuuta 2008

Purkua ja pesua


Alunperin tarkoituksena oli kunnostaa alkuperäinen kone, mutta sopivasti sattui löytymään valmiiksi 2.3l T7 lohko joten pitihän se ostaa pois. Seisonta-ajan minimointia. Lohko tulikin sopivasti kotiin kuljetettuna (kiitti PCS) ja suoraan pukkiin ja eikun purkamaan.


Päällisin päin katsottuna lohko näytti olevan hyvässä kunnossa, sylintereissä oli vielä selkeästi näkyvissä hoonausjäljet ja kone pyöri kampurasta kääntämällä. Öljypohjan sisältäkään ei löytynyt lietettä, sihti oli avoinna.


Työkalupakista ei tietenkään löytynyt oikean tyyppisiä hylsyjä runkolaakeripukkien sekä kiertokankien avaamiseen joten ne piti käydä ostamassa.

Suurin osa jakopään kamppeista olikin mukavasti pultilla kiinni, mitä nyt yksi ohjuriratas oli t40 torxilla. No tämä torxihan se tietenkin porsi heti kättelyssä
kantansa pyöreäksi ja sitä eikun sitten ihmettelemään auki. Kevyt ruuvvarilla naputtelu ei kertakaikkiaan tuottanut tulosta joten piti sitä sitten myös käydä hakemassa vastakierretapit motonetistä. Parin katkenneen poranterän sekä yhden katkenneen vastakierretapin jälkeen ko. torxi päätti luovuttaa vihdoin ja sain koko päädyn purettua.

Toinen pääty olikin huomattavasti simppelimpi, eikun vaan torxin irti ja seon siinä. Oman jännityksen tietenkin toi hommaan se että lohko piti nostaa irti Pukista ja roikottaa ilmassa sen aikaa että sai torxit irti. Ketjutalja toimi hyvin ja kattopalkki kesti onneksi :)

Pesuri!

Kaveri lainasi ystävällisesti ultraäänipesuria, kiitti Tero!. Pöräyttelin lohkosta irtoavat kamppeet jotka vielä olivat menossa takaisin kokoamisvaiheessa pesurissa. Hienosti toimii.


männät ja kiertokanget ennen ja jälkeen käsittelyn.







Pesun jälkeen laitoin osiin varastoöljyn pintaan ja varastoin ne minigrip pussissa laatikostoon kokoamista odottamaan.
Kirjottelin tussilla vielä pussin päälle mistä kyseiset kappaleet on kotoisin etten puusilmäisyyksissäni unohda jotain tärkeää.




Päädyt eivät millään mahtuneet pesuriin kuten ylläolevasta kuvasta näkee jotenka otin painepesurin käteen ja kävin pesemässä ne ulkona. puhtaita osia on mukavampi käsitellä, ne ei sotke jokapaikkaa ja samalla näkee niiden kunnon.


Koneistukseen


Tämän jälkeen lohko olikin valmis koneistukseen. Männät mitkä oli tarkotus upottaa koneeseen ovat 0.5mm ylikokoa joten lohko porattiin 90.50mm. Samalla dekkitasosta plaanattiin 0.05mm pois, lähtipähän vanhat tiivisteenrippeet samalla.
Tammer dieselissä oltiinkin ripeitä ja lohko oli valmis parissa päivässä.

Öljysin sylinterit ja laakeripinnat ja pistin lohkon pukkiin odottelemaan kokoamista, jota pääsee harrastamaan näillä näkymin ensi viikonloppuna.

Mielenkiintoista on kyllä ollut homma tähän mennessä, tämä on ensimäinen kerta kun konetta olen kasaamassa jotenkas hieman jännittää mitä tästä tulee. Jos näyttää muuten siltä että mennään metsään jossain kohdin niin saa kommentoida.

Kasaamista odototellessa!

Ei kommentteja: