sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Jakopää osa 2 ja bensapumppu

Kävin ostamassa 5-25Nm momenttivarren, homma jatkuu. Jos meinaa tyhjistä ruveta koneremppaa tekemään on ihan järkevä budjetoida jonkun verran rahaa pelkästään työkaluihin. käytännössä pari erikokoista momentti räikkää, läjä hylsyjä ja jatkovarsia, muutama erikoishylsy ja vahva tx40 nyt ainakin tulee mieleen.

Osa työkaluista on sen verran erikoisia että lainailin niitä suosiolla kaverilta, esimerkiksi tässä jaksossa esiintyvät öljypumpun lukkorenkaan kiinnittämiseen käytetyt pihdit sekä bensa-ämpärin irroituslaite.

Jakopää loppuun


Ensin öljypumppu kasaan, ei suurempia hämminkejä niinkun voi odottaa kun koottavana on palapeli jossa on kaksi isoa palasta ja kansi :).












.


Öljyä kaikkiin palasiin, palaset paikalleen, merkit vastakkain ja lukkorengas pihdeillä päälle.
Homman pitäisi olla kasassa.




Seuraavaksi sitten jakopään puhdistetuille kontaktipinnoille ohut soiro liimaa. Laitettiin liimaa myös päätylevyn äärireunoihin jotta levy tulisi liimattua jokapaikasta.





Hieman öljyä ohjuritappeihin ja levy paikalleen kevyesti kumivasralla naputellen. Torxit kiinni ja momenttiin. Kumma juttu 2 torxia puuttuu silti vaikka yritin olla anaalisen tarkka putsaus+pussitus+varastointi vaiheessa konetta purkaessa. Sovitaan että ne puuttui jo silloin.




Homma ns. pulkassa muuten. Tältä osin.









Ämpäri irti
Ysi-vitosessa bensaämpäriin pääsee mukavasti käsiksi nostamalla takapenkin ylös. Ysi-kolmosessa olis pitäny irrottaa koko tankki. Eli siis penkki ylös ja vanha ämpäri irti. Aikaisemmin päivällä putsasin uuden ämpärin huolellisesti muovisilpusta ja pölystä sekä kiristin pannat ja banjot.

Vanhat bensaletkut on muuten aivan helvetin jäykässä ja pitää olla todella varovainen ettei porsi kovettuneita muoviosia irroittaessa. Paluuputken sekä lähtöputken valkoiset muoviosat saa vissiin aika helposti hajotettua jotenka niitä kannattaa pyrkiä nostamaan vain ylöspäin samalla kun vääntää keltasta lirpaketta varovasti auki. Tämä onnistui ilman välikohtauksia.

Ämpäri mihin olin tehnyt modifikaatiot oli peräisin tonnarista, epc väitti eri osanumeroa ysi-vitosen ja tonnarin välillä. Ämpärissä kuitenkin oli sama numerosarja päällä. Nopeasti vertailtuna erona saattaa olla tonnarin hieman pitempi pinnan korkeutta mittaava kellukkeen varsi. Noh koska varren vaihtaminen olisi tarkoittanu käytännössä koko ämpärin purkamista alkutekiöihin, otin riskin ja iskettiin tonnarin varrella ämpäri sisään. Pienen puljaamisen jälkeen ämpäri suostui istahtamaan paikalleen tankin pohjalle. Piuhat ja letkut kiinni ja jännittämään. Virrat autoon ja pumppu alkoi surista, startti: auto käynnistyi. Tuntuu toimivan. Bensaa lisää ja mittarin neula nousi.

Käytännössä jos banjo tai joku liitos vähän falskaa sen huomaa sitten vasta kun virtausta tarvitsee enemmän mutta ollaan nyt varovaisen optimistisia tämän muutoksen suhteen. Ei ollut ns. 100% bolt on saada tuo bosch 044 mahtumaan orkkiksen paikalle. Kiitoksia vaan hyvistä neuvoista kavereille. (JouniCSE, Hook).

Jounille muutenkin kiitos avustuksesta koko rojektin rakentelun aikana, kaksi silmäparia on todellakin parempi näissä hommissa kuin yksi.

Ei kommentteja: