lauantai 15. marraskuuta 2008

Alustaa kuntoon

Reissu täydellä autolla turkuun varmisti mitä tehdään ensimäiseksi: Alusta kuntoon.

Jarrupalaoiksi tilailin EBC redstuffit ja levyiksi Bilteman seksikkäät jäähdytetyt "sportti" levyt.
Aikaisempi kokemus perus paloista sai heittämään vähän kestävämmät pökäleet alle, nimittäin uskon pärjääväni ilman sitä tunnetta mikä tulee kun ohituksen jälkeen jarrutuksessa palan pinta muuttuu lasiksi ja jarruteho katoaa kokonaan.

Alusta

Ysikolkissa oli konin sport kit säädettävillä iskareilla ja madaltavilla jousilla. Tässä oli ongelmana (jos nyt ei lasketa ysikolkin kamalaa yleistä kajakkimaisuutta) pintakovuus jos iskarit oli säädetty niin jämäköiksi että ajaminen oli mukavaa.



Kaveri vinkkasi uudesta iskariteknologiasta jonka Koni oli hiljattain julkaissut, FSD. Noh uusi ja teknologia, kummatkin hienoja juttuja, eikun semmoiset tilailemaan.

Jousiksi näille kaveriksi Eibachin 30mm madaltavat jouset. Noh iskarin ohjeissa kyllä kehoitetaan käyttämään OEM jousia..

Asennusta

Kumma kyllä, vanha 260t ajettu alusta olisi vielä tykännyt olla autossa paikallaan. Etupää vaihtui ilman isompia kommelluksia, mitä nyt yksi jousipuristin porsi, mutta takapää pistikin sitten jo kunnolla hanttiin. Ymmärrettävää sillä takapää istuskelee kokonaan pyöräkotelossa ulkopuolella ja etupylvään yläpää on nätisti konehuoneessa suojassa.

Hitsaus, harvemmin alustan vaihdossa käytetty tekniikka.

Kannattiko

No kyllä kannatti. Jenkkimäinen kuopista pomppiminen ja vaeltelu katosivat. Alusta on jämäkkä mutta ei pintakova, kumma homma F1 säädökset aktiivialustan poistosta itseasiassa poiki jotain hyötyä katukäyttöön.

Tallissa on odottelemassa vielä asennusta hieman järeämmät 2004 vuosimallin kallistuksenvakaajat. Etummaisen vakaajan vaihtaminen onnistuu helpoiten koneen vaihdon yhteydessä jotenkas pitää koittaa malttaa siihen asti.

Ei kommentteja: